Początki I Liq Chuan za granicą
Mistrz Sam Chin i jego rodzina przenieśli się z Malezji do Kalifornii w 1991 roku. Rok później jeden z jego najbliższych przyjaciół i brat w I Liq Chuan, Czcigodny Ji Ru, doradził mu, by udał się do Monastyru Chuang Yen w Carmel w stanie Nowy Jork. Niedługo później Mistrz przeniósł się tam na stałe.
W Monastyrze poznał człowieka z Tajwanu imieniem Ruey Teng Chen, który posiadał głębokie zrozumienie filozofii buddyzmu chan (zen). Częste rozmowy na temat podobieństw między zasadami I Liq Chuan a filozofią chan zainspirowały Rueya do napisania Poematu I Liq Chuan.
Kiedy Mistrz Chin rozpoczął pracę w Monastyrze, został poproszony o prowadzenie zajęć sztuk walki w ramach programu anglojęzycznego. Początkowo planował nauczać standardowej formy 24-ruchowej Tai Chi Chuan, jednak okazało się, że inny Sifu już prowadził takie zajęcia. Za namową Rueya postanowił więc nauczać swojej rodzinnej sztuki – I Liq Chuan. Uznał, że ta sztuka może pomóc w lepszym zrozumieniu zasad chan (zen) i na odwrót.
Inspiracje Mistrza Sam China i rozwój koncepcji I Liq Chuan
Podczas dziesięcioletniej pracy w Monastyrze Chuang Yen, Mistrz Sam Chin spotkał wielu inspirujących ludzi, w tym Czcig. Ji Ru, Czcig. Shen-Minga, Czcig. Achana Tonga i Ruey Teng Chena. Szczególny wpływ wywarły na niego warsztaty dynamicznej medytacji, prowadzone przez Czcig. Achana Tonga, mnicha z Tajlandii, które kładły nacisk na uważność i świadomość.
Mistrz Chin zaczął rozwijać zdolność obserwacji przemian w umyśle i ciele fizycznym, co pozwoliło mu odnieść te doświadczenia do prostoty i źródła ruchu. Dzięki temu wprowadził filozofię zen do swojej rodzinnej sztuki walki, wyodrębniając kluczowe zasady, które lepiej tłumaczą mechanikę ciała oraz relację doświadczeń zmysłowych do świadomości mentalnej.
Dziś I Liq Chuan, nauczane przez Mistrza Sam China i jego dyplomowanych instruktorów, opiera się na:
- 6 punktach fizycznych:
- Rozluźnienie,
- Środek grawitacji,
- Ustawienie,
- Punkt górnego centrum i środka masy,
- Wewnętrzne i zewnętrzne koło,
- Koordynująca moc wirowania.
- 3 koncepcjach mentalnych:
- Obecność,
- Bezkształtność,
- Neutralność.
- Odczuciu „takości” – rzeczy takich, jakimi są.
Odnowiona struktura I Liq Chuan i system stopni
W celu skutecznego rozprzestrzeniania swojej sztuki, Mistrz Chin postanowił stworzyć przewodnik. W Malezji nauka była mocno spersonalizowana – uczniowie poznawali tylko te elementy, które odpowiadały ich indywidualnym potrzebom, co mogło ograniczać ich pełne zrozumienie esencji sztuki.
Mistrz Sam Chin zrozumiał, że aby uczniowie mogli w pełni opanować sztukę, muszą doświadczać jej w całości. W tym celu stworzył system stopni, który jasno określa materiał nauczania i zasady, wspierając uczniów na każdym etapie rozwoju. Aby zachować czystość przekazu, założył także Stowarzyszenie I Liq Chuan Rodziny Chin (CFILCA), odpowiedzialne za nadzorowanie programu nauczania i egzaminowania.
Publikacja książki „Martial Art of Awareness”
Pierwotnie książka powstała jako przewodnik dla uczniów, mający pomóc im zrozumieć sztukę. W odpowiedzi na aspiracje jego ojca, który pragnął udokumentować sztukę rodzinną, Mistrz Sam Chin rozszerzył przewodnik, tworząc książkę pt. „I Liq Chuan – Martial Art of Awareness” („I Liq Chuan – Sztuka walki oparta na świadomości”). Po niemal dziesięciu latach pracy została opublikowana w 2003 roku.
Z czasem Mistrz wydał również „Przewodnik po systemie” oraz jego drugie i trzecie, wzbogacone wydania, które obecnie stanowią ważne wsparcie dla uczniów w ich nauce.
Pierwszy Spadkobierca Linii Przekazu – Strażnik I Liq Chuan
W sierpniu 2009 roku, w wieku 55 lat, Mistrz Sam Chin został mianowany Strażnikiem i Dzierżawcą Linii Przekazu sztuki stworzonej przez swojego ojca. W 2016 roku metoda kultywacji uważności rozwinęła się w niezależną dyscyplinę, którą Mistrz nazwał Zhong Xin Dao.
Zhong Xin Dao, będące połączeniem słów Zhong (centrum), Xin (serce, zrozumienie) i Dao (ścieżka), definiuje głęboką filozofię i podejście Mistrza Sam China. Jego intencją było umożliwienie swoim uczniom osiągnięcia najwyższego poziomu umiejętności, poprzez podkreślenie znaczenia tej ścieżki w nauce i życiu.
Obecnie
Dzięki systemowi nauczania i zaangażowaniu Mistrza Sam China, I Liq Chuan rozprzestrzeniło się na całym świecie. Obecnie tysiące uczniów praktykują tę sztukę pod okiem dyplomowanych instruktorów, osobistych uczniów Mistrza oraz jego dzieci, które również prowadzą warsztaty na całym świecie.